התוכנית העסקית – חשיבותה, מה היא כוללת וטיפים שימושיים

התוכנית העסקית – חשיבותה, מה היא כוללת וטיפים שימושיים

חשיבות התכנית העסקית

כל הרפתקה עסקית מתחילה עם תכנית עסקית מסודרת, מגובשת ומקיפה אשר תהווה בהמשך את תכנית עבודה האופרטיבית של העסק שלכם, מיום הפעילות הראשון שלו. מטרת התכנית העסקית היא להוות מסלול ברור עבור מנהלים, משקיעים, בנקים וכל גורם אחר המעורב בדרך זו או אחרת בפעילות העסקית של העסק שלכם.  תכנית עסקית אמנם איננה מדע מדויק, אבל היא כן נותנת ביטוי חומרי לסיכוי מול הסיכון, בכל הקשור לפעילות העסקית שלכם ולכן היא חשובה ביותר בעת תכנון מיזם עסקי חדש.

תכנית העסקית כוללת מתודולוגיה לביצוע מחקר ותכנון עבור הקמת עסק חדש או לצורכי פיתוח או החייאה של עסק קיים ועובד. כשניגשים להקים עסק או לקדם מיזם חדש, חשוב לבחון ולהעריך נושאים והיבטים רבים וחשובים. התוכנית העסקית מהווה למעשה פלטפורמה לביצוע הבדיקות הנדרשות למען תכנון העסק ויעדיו.

מה התכנית העסקית כוללת?

תמצית מנהלים: פרק זה יכלול סיכום תמציתי של התוכנית העסקית. במידה ותמצית המנהלים לא תעניין את קוראי התוכנית, סביר להניח שהם גם לא ימשיכו לקרוא את יתר פרקי התוכנית. את פרק הזה חשוב לכתוב רק אחרי שהשלמתם את שאר פרקי התוכנית ובהתבסס עליהם. בפרק הזה תציגו את המידע החשוב ביותר בתוכנית שבדרך כלל כולל תיאור של הרעיון העסקי, של הענף, של הלקוחות הפוטנציאליים, של המוצר או השירות ושל האסטרטגיה העסקית. הפרק הזה גם יציג את היזמים ואת עיקרי הפרק של התוכנית הפיננסית.

הצגת העסק המתוכנן: בפרק זה יתואר הרעיון העסקי והמוצרים או השירותים של העסק שלכם, כולל מאפיינים ותועלות לצרכן. פה זה המקום להציג גם את הענף ואת שוק המטרה, כמו גם את היתרונות התחרותיים, המטרות והחזון העסקי. תציגו פה גם את החזקות, החולשות וגורמי המפתח העיקריים להצלחת הפרויקט. אם אתם בונים תכנית עסקית לעסק שכבר קיים, בפרק זה גם תכללו תיאור העסק והיסטוריה קצרה שלו.

הצגת השוק והסביבה העסקית: בפרק זה תכתבו תיאור של הענף ושל השוק, תחזיות עדכניות ופוטנציאל מוערך של העסק או הפרויקט. כאן גם תגדירו בצורה ברורה ומדויקת מיהם הלקוחות המיועדים שלכם, וכיצד אתם מאמינים שניתן להגיע אליהם. בנוסף, תציגו את המתחרים העיקריים בשוק, תסקרו את רמת התחרות בענף ותעריכו את חסמי הכניסה. זה הוא המקום לתאר את היתרונות והחסרונות של העסק שלכם, ביחס לאחרים וכן את האיומים וההזדמנויות שזיהיתם בשוק.

אסטרטגיה עסקית ותוכנית שיווק: בפרק זה תתארו את מודל ההכנסות העסקי ואת האסטרטגיה המתוכננת של העסק שלכם. תערכו סקירה של מדיניות ההמחרה, תפרטו על ערוצי ההפצה ונקודות המכירה ותתארו את התכנית השיווק שלכם. בפרק זה גם אפשר לכלול תחזית הכנסות ואת הנחות העבודה עליהן אתם מסתמכים.

תכנית התפעול: בפרק זה דברו על הנושאים וההיבטים הכרוכים בהפעלת העסק המתוכנן. הפרק הזה ייקבע בהתאם לאופיו של העסק שעשוי לכלול בין היתר; תהליכי ייצור, רכש וניהול מלאי, מערכת תמחיר, מבנה העסקת כוח אדם ועלויות, מיקור חוץ, שינוע ואחסון, תהליכי גבייה מלקוחות, ניהול הון חוזר, דרישות תקינה ורגולציה, בקרת איכות, שירות לקוחות, מחשוב וטכנולוגיה, דרישות ביטוח ייחודיות ועוד.

הצגת היזמים המעורבים: תיאור הניסיון הכללי וההכשרה של היזמים המעורבים בפרויקט, ובמידת הצורך גם הצגה של מומחים מקצועיים ויועצים אשר מעורבים או מתוכננים להיות מעורבים בהקמת העסק.

תכנית פיננסית: פרק זה יכלול תחזיות מלאות להכנסות, רווחים, הפסדים ותזרימי מזומנים. ב-12 החודשים הראשונים עדיף להציג ברמה החודשית ולאחר מכן לשלוש-ארבע השנים הבאות ברמה השנתית. במקביל תערכו גם מאזן צפוי של נכסים והתחייבויות לסוף השנה הראשונה. בפרק זה גם תוכלו לתאר את צורכי המימון להקמת העסק והפעלתו מתחילת דרכו והילך; ציוד, צורכי הון חוזר, מימון הפסדים צפויים בתחילת הפעילות וכד’.

נספחים לתכנית העסקית:  פה תכללו את כל המידע הנוסף שיש לכם בנוגע לתוכנית העסקית כמו דוחות, תרשימים, סקרים, מחקרים, נתונים סטטיסטיים, מפרטים וכדומה. 

 

טיפים שימושיים לבניית תכנית עסקית

  1. הכנה יסודית: בססו את התוכנית העסקית שלכם על עבודתהכנה יסודית. אל תכתבו תכנית עסקית בלי להכיר לעומק את הענף והשוק, המתחרים, המוצרים החליפיים, החזקות של העסק וחולשותיו, האיומים וההזדמנויות, הנושאים הטכנולוגיים והמשפטיים ואת כל יתר ההיבטים החשובים העשויים להשפיע על העסק המתוכנן שלכם. בשביל זה חשוב לעבור תהליך של למידה ומחקר לפני שמתחילים לכתוב את התוכנית העסקית.
  2. 2. זכרו מיהו קהל היעד שלכם: מטרת התוכנית העסקית היא גם להבין מי עומד להיות קהל היעד שלכם. תכנית עסקית עבור צרכים פנימיים של העסק תתמקד בנושאים יותר תפעוליים ושיווקיים שמעניינים בעיקר את מנהל העסק. תכנית עסקית המיועדת למשקיעים ונותני אשראי תתמקד יותר בהיבטים הכלכליים של העסק, בניתוח תשואות פוטנציאליות בעסק, ביחס לסיכון הגלום.
  3. תתמקדו בנושאים הרלוונטיים: תתייחסו בתוכנית העסקית שלכם לכל ההיבטים המהותיים והרלוונטיים עבור העסק שלכם. תוודאו גם שכיסיתם גם נושאים חשובים כמו דרישות רגולציה, גיוס עובדים מומחים, בעיות טכנולוגיות והגנה על פטנטים וזכויות יוצרים. כל נושא מהותי שלא יקבל התייחסות ראויה ויתגלה בשלב מאוחר יותר, יכול לפגוע בהצלחת העסק שלכם.
  4. כתיבת פרק תמצית המנהלים: פרק זה הוא הפרק החשוב ביותר בתוכנית העסקית שלכם, ולפיו נערך הסינון הראשוני בעצם של מרבית קוראי התוכנית. לכן חשוב לערוך את הפרק הזה כמו שצריך ולנסח אותו בצורה ממוקדת ברורה ורק אחרי שהשלמתם את כתיבת כל שאר הפרקים.
  5. בקרת איכות: איכות התוכנית העסקית שלכם ותשומת לב לפרטים הקטנים מסייע לקוראי התוכנית להבין את טיב כותביה. תכנית עסקית מרושלת עלולה לגרום לרושם שלילי על היזמים ואפילו להשפיע על סיכויי ההשקעה בעסק.