הכנת תוכנית עסקית

התוכנית העסקית היא המסמך הבסיסי והחשוב ביותר עבור העסק שלכם בתחילת דרכו, שעליו נשען כל התהליך העסקי. בדיוק מהסיבה הזו, חשוב שאתם בתור היזמים או בעלי העסק תבנו את התוכנית העסקית יחד עם איש מקצוע, אחרי שהכנתם בעצמכם את הבסיס ראשוני לתוכנית העסקית. במקביל, רצוי גם לבחון את התוכנית העסקית הקיימת ולעדכן אותה בהתאם.
בעת הכנת התוכנית העסקית חשוב להבין ולדעת שהתוכנית העסקית איננה רשימת קניות שיש למלא כמו בסופר. כדי ליצור תכנית עסקית טובה צריך להשתמש בהרבה הגיון, מידע עסקי ומידע ספציפי בתחום בו עוסקת תוכנית העסקית שלכם. תוכנית עסקית היא לא מסמך שצריך לכתוב אותו כדי להראות לאחרים אלא היא הביטוי הכתוב של התהליכים העסקיים, השיווקיים והפיננסיים שעליכם לעבור כדי לקדם את המיזם שלכם.
על כל סעיף בתוכנית העסקית חשוב לקיים חשיבה עסקית רצינית ולהגיע לתהליכים הטובים ביותר. חשוב לזכור שהתוכנית צריכה להביא בחשבון את כל הגורמים שאתם יכולים לחשוב עליהם ולהתחשב בכל בעיה שתוכלו להעלות על הדעת. חשוב גם למצוא פתרונות טובים לכל הבעיות שעולות, כי כל מה שלא הצלחת לפתור בצורה טובה בשלב הזה יקשה עליך להתקדם בהמשך.
והכי חשוב – זכרו שעדיף לכם לבנות את התוכנית העסקית באופן הריאלי ביותר ואפילו מעט פסימי כדי שהנחות היסוד שלך העסק שלכם לא יתנפצו לכם בפנים, עם הבעיה הראשונה שתצוץ. התוכנית העסקית מהווה את המצפן הדרך העסקי שלכם ולכן יש לעבוד עליה בכובד ראש ורצינות כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

כללים חשובים בהכנת תכנית עסקית
• הימנעו מלכתוב מונחים מקצועיים מסובכים – מי שקורא את התכנית רוצה בעיקר להבין על מה היא מדברת מבלי להסתבך עם מונחים לא ברורים.
• תקצרו במילים ככל שאתם יכולים והימנעו מלחזור על אותו הרעיון יותר מכמה פעמים.
• השתמשו במשפטים קצרים, חדים וברורים
• הקפידו על האיות, דקדוק ואסתטיקה
• התרכזו בנושאים המשמעותיים והרלוונטיים ביותר לעסק שלכם
• הוסיפו דיאגרמות ושרטוטים ברורים במקומות הרלוונטיים, ורק אם הם עוזרים להבהיר את הנקודות החשובות.
• ציינו את כל מקורות המידע מהם לקחתם את הנתונים המספריים והעובדתיים לתוכנית.
והכי חשוב: כתבו את תקציר המנהלים רק אחרי שסיימת לכתוב את כל התוכנית!!!
Executive Summary – תקציר מנהלים
כמו שאמרנו, זהו הפרק החשוב ביותר בכל התוכנית העסקית שלכם, כי זהו הפרק אשר ייצג אותך לראשונה, ואת המיזם שלך. בעזרת הפרק הזה מתבצע למעשה הסינון הראשוני בקרב המשקיעים. מטרת התקציר היא לגרום לקורא לרצות להיפגש אתך ולשמוע מידע נוסף אודות המיזם שלכם. עליו להיות ממוקד קצר, ומרשים ואם ולא הצלחתם לכתוב אותו בפחות מ 3 – 2 עמודים כנראה שכתבתם יותר מידי.
מה חשוב שיופיע בתקציר המנהלים?
• תיאור החברה
• תיאור המוצר/השרות
• יתרונות יחסיים המהווים מפתח להצלחה בעסק שלכם
• תיאור מחמיא וכנה של בעלי המניות/מייסדים והנהלה במידה ויש
• המודל העסקי, עקרונות האסטרטגיה, עקרונות החדירה לשוק ותכנית השיווקית
• אבני הדרך העיקריות של העסק שלכם
• תחזית מכירות והכנסות של העסק שלכם
• ניתוח נקודת האיזון של העסק שלכם

צרו  קשר  עם "קבוצת מינופים" כבר היום כדי לראות כיצד אנחנו נוכל לעזור לך לבנות את התכנית העסקית הטובה ביותר עבור העסק או הרעיון שלך.